Ogłoszenie

Blogowanie idzie mi ostatnio jak farba z nosa- czynników jest kilka. W Chinach za głoszenie pogłosek (co jest pogłoską, a co nie może być różnie interpretowane) grozi obecnie 3 lata jeśli post zostanie udostepniony 500 razy, lub przeczytany przez 5 tysięcy osób. Trochę mnie to demotywuje i większość interesujących i ciekawych zjawisk wolę sobie zachować dla siebie, a nie dzielić się z najpotężniejszą cenzurą internetową na świecie.

Ale jak się ktoś cieszy, że ja mam za firewallem propagandę, to przykro mi przyznać, że tu patrzę na świat przez inne okno i  odnoszę wrażenie, że na zachodzie jest nie lepiej. 1984 pełną gębą. Nas straszą nimi, a nich nami. Wszędzie bzdury. Chińczycy wolność dostają w pakiecie oszczędnościowym, ale przynajmniej wszyscy o tym wiedzą. Na zachodzie się nieco czarujemy, ale jak to jest naprawdę najlepiej podumował mój znajomy- teksańczyk, republikanin, amerykański patriota rodem z land of the free…, który z nieobecnym wzrokiem nie wierząc sam w to co mówi o chińczykach powiedział mi: „Na wiele sposobów ci ludzie tutaj są o wiele bardziej wolni, niż my.”

Tak więc blogowanie mi słabo idzie ostatnio- może nieco miasto mnie przytłacza, znudziły mi się szklane wieżowce, brakuje mi mongolskich stepów. Generalnie nieco się znużyłem pompatyczną Chińską kulturą- wiem, że jestem okropny mówiąc, że nudzi mi się najstarsza nieustająco trwająca cywilizacja na Ziemi.

No i te telefony… mamy ich tu ponad miliard, każdy nie wypuszcza z dłoni ajfona. W Shenzhen mamy ich fabrykę- małe miasto liczące 200 tysięcy ludzi znane ze szlachetnego traktowania swoich młodych pracowników (przez cały zeszły rok samobójstwo raz na miesiąc).

Więc to bylby ciekawy temat… postaram się pisać nieco więcej, narzekać mniej, no i zacząć się nasmiewać z ajfonów- jak ktoś z czytających ma, to nie przepraszam.

2 uwagi do wpisu “Ogłoszenie

  1. Nie mam ajfona 🙂 Pisz dalej, a poza tym lubię Cię czytaći dowiedzieć się o Chinach i Mongolii z innej perspektywy. Pozdrawiam z Warszawy

Skomentuj

